onsdag 23 januari 2013

tyg som substitut

Trots att det bara gått några veckor in på det nya året har jag reda hunnit med två besök i Tygaffären vid Olskrokstorget. Jag har köpt jerseytyger och bomullstyg. Det är alltid mycket trevligt att handla här och servicen kan inte bli bättre.


Det ligger nära till hands att tro att jag nu handlar tyg istället för garn. Men så ska det nog inte bli, hade gärna sytt mer än jag hinner med men det är ett lite större företag att ta fram symaskinen och plocka bort den igen, till skillnad från att bara plocka upp sticket och sticka några varv så det lär dröja innan jag syr i samma omfattning som jag stickar. 

I helgen som varit plockade jag i varje fall fram symaskinen, var så sugen på att sy ett par leggins. De blev verkligen kanonsköna och ganska roliga, dessutom räckte tyget också till varsin buff åt mig och sonen. En buff var ju inte så svårt att få till, en sömn och så var det klart! Blir perfekt när vi ska till fjällen.
Måste säga att jag tycker kameran lägger på minst tio kilo, måste bero på att sambon fotograferade med sin iphone med android hade jag sett smal och smäcker ut ; )

Annars stickar jag i svart just nu. En patentstickad tröja som inspirerats av en märkeströja. Originaltröjan kostade 2600 kr, stickningen var inte mer avancerad än patentstickning och garnet en blandning mellan bomull och akryl... nu blir det istället ett kvalitetsgarn i ull och handstickat. Dock blev första försöket något för stort och jag har nu repat upp och börjat om. Valuta för pengarna, då räcker nöjet längre ;-)

marginellt för stor..


 

På jobbet kör vi nu igång med ett nytt tema, barnen ska få ta med sin egen favoritbok till förskolan. Sedan ska de få berätta om boken, motivera sitt val och vi ska försöka jobba vidare med läroplansmålen utifrån boken. Det ska bli mycket roligt att se var vi hamnar och hur det går. Det övergripande målet är att få barnen mer delaktiga i verksamheten och att de ska våga ta större ansvar för sin egen delakighet. För att det ska kännas ytterligare lite speciellt så har jag piffat upp två tygpåsar i vilka barnen ska få transportera sina dyrgripar till böcker. Jag hoppas att de får dem att känna sig lite extra värdefulla.




Nu har jag äntligen fått träffa en läkare som remitterat mig till magnetröntgen. Det lönar sig att ligga på och ifrågasätta, vilket är tur! Ni skulle bara veta hur mycket jag längtar efter att springa nu när jag inte kan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar