torsdag 19 juli 2012

Magi

Så har jag äntligen fått tillfälle att besöka Nordiska museet och Liljevalch.
Vi, jag och mamma, började med Liljevalch och de omtalade löven. De var magiskt. Så vackra, skiftande och så mycket hantverkskunnande. Om jag kunde skulle jag visa alla här men mångfalden var en del av prakten. 

Den som inte kan besöka utställningen kan istället roa sig med att följa auktionerna, till förmån för vi-skogen, på tradera. 

Mina favoriter var ofta patchwork i kombination med broderi men de tovade och täljda föremålen var också värda att nämnas. 

Pärlplattebebisarna och västkustmotivet stack ut lite extra. Sedan är ju återbruk alltid faschinerande liksom alla tekniker man själv inte alls behärskar... Det finns något för alla!

Efter alla dessa löv fanns det liksom ingenting som kunde mäta sig med upplevelsen. Dock ska sägas att det inte fanns tid eller ork för den tredje utställningen på Waldermars udde, det får bli i augusti. Håller med kritikerna om att den rena skolslöjdsutställningen på Nordiska fokuserar lite för mycket på resultatet. Var finns tankar om ämnet och om processen?Dessutom tycker jag det var för lite historia ja egentligen som helhet en för liten utställning för att ge ämnet rättvisa. 

2 kommentarer:

  1. Du missade inget på Waldermarsudde.....för lite Zickerman och för inte speciellt intressant textil... eller kanske för lite av det med :)Men Liljevalchs var suveränt!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra, då behöver jag inte fundera mer på det. Verkar som jag sett det bästa redan...

      Radera